بررسی تطبیقی نحوۀ آفرینش فضاهای معماری در آثار نگارگری حمام
نویسندگان
چکیده
آثار ادبی زمینه های مناسبی برای پرداختن و ترسیم معماری حمام در آثار نگارگری ایجاد کرده است. این نگارگری ها رابطۀ بسیاری با عالم واقعیت دارند. با تطبیق ویژگی های این گونه آثار با معماری حمام ها می توان به این نتیجه رسید که در این نگارگری ها فضاهای حمام با رعایت بسیاری از ویژگی های معماری نمایش داده شده است و این امر نشان دهندۀ نوعی واقع گرایی در آثار نگارگری حمام است. هدف از این پژوهش بررسی و مقایسۀ تطبیقی معماری حمام ها و آثار نگارگری حمام است تا در پی آن مشخص شود که این آثار تا چه حد به واقعیت نزدیک اند و با واقع گرایی ترسیم شده اند. در پی این هدف، با استفاده از روش تحقیق تفسیری ـ تاریخی به مطالعۀ آثار به جامانده از نگارگری های حمام و تطبیق آن با معماری حمام ها پرداخته شده است. در مجموع، ۲۳ اثر نگارگری بررسی شده و ویژگی های آن با معماری حمام ها مقایسه شده است. یافته های تحقیق نشان دهندۀ آن است که بسیاری از خصوصیات حمام از فضاهای معماری تا تأسیسات، سازه و نورگیری با روش های مختلف در این آثار به نمایش گذاشته شده است. همچنین اصولی چون ابعاد، اندازه، شکل هندسی و تناسبات فضاها در آن مشهود است.
منابع مشابه
آستانۀ یکتایی یا پیوندخوردگی آثار در معماری معاصر؛ در مرز میان آفرینش و برساختن
بیان مسئله: در نوشتار با ترفند پاورقی و ارائة منابع میتوان حضور دیگری را در روایت بازتاباند، اما تاریخ معماری آثار مستندسازی شده و نشدهای را در برمیگیرد که حضور دیگری در آنها پیدا و پنهان است. بحث بر سر جعلی1 یا اقتباسی2بودن اثر از اموری است که در دهههای آخر قرن بیستم در هنر معاصر مطرح شدهاند. از سویی کشمکش بر سر آفرینش متأثر از خودآیینی3 یا دگرآیینی4 اثر، در مقابل برساختگی (جعلی) آن، دغدغ...
متن کاملرهیافتی بر طراحی پویا و آفرینش آثار مفهومی (کنکاشی در درس مقدمات طراحی معماری 2)
بیان مساله: آموزش دروس پایه از جمله دروس مقدمات طراحی معماری، جهت آشنایی دانشجویان با مؤلفههای طراحی معماری از اهمیت ویژهای برخوردار است. یکی از کلید واژههایی که دانشجویان معماری میبایست در فرآیند طراحی با آن آشنا شوند، کانسپت میباشد. در معماری، خلق کانسپت مرحلهای است که طی آن، نیازهای فیزیکی، شرایط محیطی و باورها به هم میپیوندند و به این ترتیب کانسپتها، بخش مهمی از روند طراحی معماری را...
متن کاملبازیابی تزئینات معماری دوره تیموریان در نگارههای کمالالدین بهزاد
مدارک تصویری ازجمله مهمترین مدارک در مطالعۀ تاریخ و بهخصوص تاریخ معماری ایران است. مدارک تصویری انواع مختلفی دارد که نقاشی نوعی مهم در میان آنهاست که ظرفیتهای آن، چندان شناختهشده نیست و کمتر در تحقیقات معماری مورداستفاده قرارگرفته است. جای خالی این مطالعات، در خصوص مکتب نگارگری هرات که میتوان آن را بازنمایی واقعی فضاهای معماری دوره تیموری قلمداد نمود بیشتر رخ مینماید. بر همین اساس جهت با...
متن کاملالزامات معماری در فضاهای آموزشی کودکان بررسی تطبیقی دو شهر تهران و تورنتو
محوریت دادن به ساخت و معماری مهدکودکها در جهان، انقلابی در برنامه آموزشی کودکان بود که از سال ۱۸۳۰ شروع شد و همچنان ادامه دارد. از این زمان به بعد است که معماران و سازندگان مهدکودکها تلاش بسیاری در نوسازی مهدکودک ها کردند. گروهی از آنها بیشترین وقت خود را صرف دوام، فضا و هزینههای طراحی در مهدکودکها کردند و ایجاد خلاقیت و ارتباط با محیط را در این فضاهای انسانساخت محوریت بخشیدند. امروزه در ...
متن کاملمطالعه تطبیقی بازنمایی فضای معماری سنتی در آثار نقاشی و معماری معاصر ایران، نمونه موردی: آثار نقاشی پرویز کلانتری و آثار معماری سید هادی میرمیران
نقاشی و معماری همیشه در کنار هم بوده اند و با ویژگی های انحصاری در مبانی و صور به دیگری کمک کرد هاند.گاهی نقاشی ایده اولیه معماری بوده و گاهی معماری موضوع نقاشی شده است. بنابراین درک فضایی از هر کدام، از زاویه دید هنرمند، به گونه ای مددرسان خلق فضا به شکلی متفاوت است.حلقه ای گمشده که در تنها عنصر غیر قابل حذف آن ها یعنی فضا مشترکند، فضایی که در نقاشی دو بعدی و سه بعدی، مجازی و در معماری عینی آف...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه نگرهناشر: دانشگاه شاهد
ISSN 1735-4560
دوره 8
شماره 26 2014
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023